Tuesday, January 15, 2008

Is it US or is it the EARTH?

Håll tummarna för mig nu, jag vill verkligen ha ett jobb. Jag skulle kunna börja skriva, men det är inte det jag brinner för.

Idag har det publicerats stora rubriker i reklamannonserna om Växthuseffekten och att den är en bluff, jag är beredd på att hålla med. Efter att ha läst geografi i höstas och sett filmer som tyder på att det inte är vi människor som orsakar det varma klimatet utan det är jorden tillsammans med solen som gör dessa koldioxid förändringar i vårt system. Jag skulle dock inte lyssna på det de säger på Koldioxidens vänner, för där pratar de inte i de termer som i filmen jag såg. En ganska annorlunda film mot vad vi är vana vid att höra, ATT det är vi som är orsaken till att isarna smälter. I filmen jag såg, är isarna precis som träden, när träden fäller sina löv om vintern gör isarna det med sin is om våren. Prove me wrong. Men nu ligger det till så här, att bakom allt om CO2 förändringarna ligger enormt mycket pengar och desto mer pengar de får in, desto starkare kommer de att bli. Självklart kan man kommentera att vi människor släpper ut en del vi också, men gör vi det i lika stor mängd?

Ta t ex medeltiden som exempel, där var det ett betydligt varmare klimat än idag, och vi människor levde under den perioden också, utan att dö ut. Kommer isarna att smälta? Jag tror inte det. Jag tror att det är så att det är vår jord som ständigt är i förändring och nu kommer en varmare period i vår historia. Det kommer säkerligen bli kallare igen, men kanske inte då vi lever. Ska vi då sluta bry oss om miljön? Nej det tycker jag inte, men man ska vara öppen för all fakta man får in och inte bara läsa det tidningarna skriver. Skaffa Discovery och kolla in deras filmer om ni är intresserade, jag funderar starkt på det. Där sänds det en hel del om vårt klimat, och att koldioxiden följer hur stark solens strålning är mot jorden och hur den förändrar CO2 i vår luft.
Vad är rätt, vad är fel? Vad ska vi tro på?

Kolla in CEI för mer info.

Ciao!

2 comments:

Anonymous said...

Anna, litet faktafel! Du syftar på den globala uppvärmningen, inte växthuseffekten som du skrivit.
Annars vet jag inte om jag håller med, jag tror starkt på att människan bidrar till förändringarna. Helt sant att klimatet förändrats tidigare, men inte såhär. Vi pratade om det här massor på skolan i höstas och jag är övertygad. Har däremot inte nog med kött på benen för att kunna matbevisa dig. :*

Thomas Palm said...

CEI är en politisk lobbygrupp med starka intressen inom fossilbränslen. Är det verkligen dem man skall tro på? Det är bl a annonser av just CEI som "koldioxidens vänner" parodierar. (För du insåg väl att det är en parodi?)

Medeltiden var av allt att döma inte varmare än idag, utom möjligen i Europa. Solen har viss betydelse för klimatet, men inte alls så mycket som en del propagandafilmer vill göra gällande. Visst smälter isarna alltid om våren, men hur mycket de smälter varierar. Avsmältningen i Arktis i somras var långt större än någonsin tidigare och långt större än ens pessimister räknat med.

Om du inte vet vilka du skall tro på, vänd dig till etablerade vetenskapliga organisationer som har erfarenhet av att bedöma sådana här frågor. Jag känner bara till ett enda vetenskapligt sällskap som har avvikande åsikt från att människan värmer upp jorden och det är petroleumgeologerna, och du kanske kan gissa vad det beror på.