Thursday, March 20, 2008

Lipstick Jungle vs Cashmere Mafia!


Jag kan inte bestämma mig för vilken av serierna som är den bättre av dem, de har olika små finesser som gör att de blir speciella. Inget slår dock SATC självklart, den banade väg för de serierna som kommer nu och visst är det liknande saker som händer i de två nya serierna som konkurrerar med varandra. I den ena har vi Candace Bushnell som skrivit boken Lipstick Jungle (som jag förövrigt ska läsa) och i den andra änden har vi Darren Starr som producerade SATC, så att serierna liknar varandra är inte något konstigt. Candace Bushnell skrev trots allt Sex and The City spalter och publicerade en bok i samma namn och Darren Starr producerade hela SATC. Så vad är då speciellt med dessa serierna om man bortser från liknelsen med SATC, jo det handlar om karriären, om kvinnor som ligger i toppen och hur det går för dem, hur de hanterar sina privatliv med sina hektiska jobb, nu pratar vi alltså om kvinnor som den riktiga toppen och hur de känner varandra.

Jag dras till hur de olika karaktärerna verkar ha funnit varandra, i den ena serien redan på Business School och i den andra genom att de ligger på topp, det är väldigt intressant det samt även att se hur de tar ställning till allt från vardagliga problem till att inte veta ett skit om vad som hänt. Som livet faktiskt kan se ut för vissa människor, kanske inte de normala människorna, men ändå det finns någon verklighet i dessa serier som gör att man känner igen sig. Okej, man är inte bland toppen, men man känner igen stressen, behovet, bekräftelsen, kärleken och vänskapen man har till människor och får från människor.

Så vilken vinner, just nu ligger de väldigt lika för mig, jag får se vilken som drar det längsta strået, SATC har redan gjort det, men dessa är faktiskt jävligt bra serier.

xo xo
Ciao!

No comments: