Sunday, December 03, 2006

Parfymer.

Det cirkulerar lite för mycket runt omkring mig nu, och jag vet inte vart jag ska börja eller sluta. Jag känner mig rotlös, jag har upptäckt felen med att vara shop-a-holic, att skönhet inte kan köpas för pengar och ja, det går inte att shoppa bort smärta, du tränger bara undan den.
Jag slits mellan olika beslut och jag vet inte vart det lutar, om jag kunde skulle jag, men skulle jag våga, jag är som riven mitt i tu, det finns ingen sammankoppling mellan mina känslor och mitt förnuft, det är ett virrvarr igen.

Det var en person jag läste om som hade skrivit om parfymer, om att de som använder det inte vet vilken doft de ska ha, eller hur man använder en parfym. Parfymer är svårt, det är något man måste kunna för att kunna ha på sig. Det är inte bara att spruta på sig parfym i mängder och tro att man luktar gott. Det finns tre olika sorters, dessa är: Eau de Toilette, Eau de Parfume samt Parfume. Det är stora skillnader på hur man applicerar dessa till och med. Spraya inte i luften, det är rent slöseri, även om vissa påstår att det är bra att göra det för att sedan gå igenom det. Använd parfym vid insidan av armbågarna, handlederna samt vid nyckelbenen, inte nedanför öronen då talgkörtlarna där kan förändra doften. Använd då istället lite parfym i håret om du vill att håret ska dofta. Helst ska parfymen användas innan kläderna ska på, så att det får sjunka in i huden. Applicera även lite vid vristerna (du vet aldrig vem som vill kyssa dina fötter) vid middagar. Alla olika tre sorterna håller även olika länge, och tänk för guds skull på att första gången du testar en parfym, använd den åtminstonde i 15 minuter så att du verkligen får veta hur den luktar på dig, då en parfym som är underbar på den ena människan kan lukta skit på dig. Köp den även inte om du inte är helt säker på det, alltså inte dagen då du testar parfymen. Allt beror på humör, hormoner och liknande om hur parfymen luktar på dig. Ta dig alltså rikligt med tid innan du bestämmer dig för någon.
Be om hjälp, gå till ett parfymeri och berätta om vad du gillar, så ska du se att det löser sig.

Nackdelen med att vara shoppingeberoende, du vet aldrig när du ska sluta. Till slut sitter du där med mer än 40 klänningar och 60 par skor, ett antal olika kjolar och ändå inte vara nöjd. Det måste finnas någon rimlig gräns, men för mig finns det inte det. Min garderob är överfull och jag köper mer och mer, men jag går i perioder, alla olika klänningar symboliserar olika saker för mig, precis som mina skor. Precis som mina tröjor, mina saker symboliserar saker i livet jag vill minnas och jag samlar på mig mer och mer. Tyvärr har jag upptäckt att saker jag oftast vill ha inte finns i affärerna, utan jag måste sy dem själv. Men ibland finns inte alla tyger jag vill ha, lagom roligt är det.

Jag kommer se ganska speciell ut på Dekadance, tror jag om jag fått mönstret jag har beställt.

Nåväl, nu ska jag kila.

Ciao!

No comments: