Thursday, January 24, 2008

Do I have to change my name? Will it get me far? Should I lose some weight? Am I gonna be a star?

Hur långt ska man gå innan man börjar kritisera människor för deras val av saker att göra? Ska man överhuvudtaget kritisera någon, när varje människa har egna val och möjligheter, det är frågan jag kommer argumentera om idag. Är det okej att lägga sig i en annan människas val av att köpa saker, eller att äta på ett visst sätt, eller att ta vilka bilder man vill? Kan man alltid stå till svars för sina handlingar? Dagens ideal gör att jag inte kan det, man ska vara smal, man ska ha ett jobb, man ska... Det är en hel del måsten som man hela tiden måste kämpa. Och vad händer när något tar över handen och man tänker att om jag skulle väga lite mindre, skulle mitt liv vara lite mer värt, människor kanske skulle titta på mig på ett helt annat sätt då? Man kontrollerar det man vill kontrollera, såsom sina utgifter, sina matvanor och sitt egna leverne, kosta vad det kosta vill. Tänker man inte så?

Jag känner inte en enda kvinna som inte har haft en ätstörning, beror det på att män vill se kvinnor på ett visst sätt och därav viker vi oss för dem, för är inte modellerna smala och åtråvärda? Är det inte deras kroppar vi vill ha? Eller vänta, det kanske inte handlar om att se ut som en modell, det kanske handlar om något helt annat. Varje människa är unik, varje människa har sina egna demoner att bekämpa och alla gör det på sitt sätt. Jag tror inte det handlar om att vilja se ut som en modell, inte för mig i alla fall, utan för något helt annat. Det handlar om kontrollbehovet jag har, jag släpper kontrollen vid shopping, men ställer hård kontroll när det kommer till vad jag stoppar i mig och vad jag inte stoppar i mig. Jag har väldigt svårt för snabbmat, det kan jag medge och jag äter inte godis eller chips, jag äter nyttigt, nu. Dock gjorde jag det inte under mina tonår, utan tröståt så fort jag fick chansen. Tro dock inte att jag eftersträvar en vikt under 50 kg för det gör jag inte. Jag är nöjd med den jag är nu, visst jag skulle kunna träna lite mer och visst jag skulle kunna äta större portioner, men huvudsaken är att jag äter.

Jag börjar bli heligt trött på att alla ska klaga på hur kändisar ser ut, när de sen ser på sina vänner att de också är väldigt smala. Låt dem leva med sina problem om de vill det, precis som du lever med dina. Så sluta klaga på andra när du inte känner dem, så enkelt är det. Det är så enkelt att spy galla över någon man inte känner och säga att den är si och så. Vilket inte alls behöver stämma, visst man behöver inte gilla hur en person ser ut, men hallå, de ger er inte elaka kommentarer om hur ni ser ut? Hur skulle det kännas om mer än halva Sveriges befolkning pekade ut dig och sa att du inte var bra nog som människa? Du är för smal! Du räcker inte till. Tänk er in i den situationen innan ni kritiserar andra. Skönhet ligger i betraktarens ögon, inte bara i dina.

Och snälla, sluta klaga på mig och mitt sätt att se på mig själv, jag ber er. Sluta, jag har fått nog.

xo xo
Ciao!

No comments: