Thursday, January 15, 2009

Guess, who's back in business? I'm gonna shop til' I drop...

Hur många av er som läser min blogg, tar med er en väninna när ni ska shoppa? Jag kan gissa att väldigt många gör det. Att ha en väninna med sig när man provar kläder är förbannat roligt, om man gör det på skoj och inte för att hitta den snyggaste blåsan till festen. Jag har under ganska noga observation funnit mig själv i en ganska ohållbar situation. Jag shoppar gärna med andra, men jag tillåter ingen verkligen shoppa med mig. Jag är egoist när det kommer till mitt shoppande, jag tycker oftast att det jag plockar fram till mig själv är de kläder jag antingen skippar eller definitivt tar med mig hem. Mycket blir liggandes kvar i butiken när jag väl provat det, medan andra saker provar jag inte alls, utan bara tar med mig hem och testar (på något sätt kan det kännas obehagligt i ett provrum). Varför ska du då vara själv under shoppingrundan?


Jo, så här är det, din största kritiker i provhytten är du själv. Ingen annan granskar dig lika hårt, eller talar om för dig att det där var inte den mest smickrande klänningen på dig, såvida du inte har en person som kan det där med kläder och jag kan lova genom att endast titta på svenskars klädsel så är det inte alls speciellt många som kan det där med vad som anses vara smickrande på en kropp eller vad som inte är det. Allt hänger faktiskt på den linan att du kan din kroppstyp, du vet din storlek och inte försöker klämma in dig i en för liten. Hårt, ja. Kommer det hjälpa er i ert sökande efter den där klänningen, ja. Dock är det fruktansvärt bra att ha en människa som är ärlig och kan tala om för dig att den där inte är smickrande, eller ja, den där är det. Få förunnat att ha en person som kan säga att; Nej, det där kommer inte gå hem på en fest med etiketten smoking, eller för den delen gå hem på dig överhuvudtaget.


Så varför tycker då jag att det är roligt att shoppa med andra? Jo, för att jag älskar kläder. Jag älskar hur man kan dölja eller hur man kan framhäva saker genom kläder, du kan ge en människa en gudomlig kropp bara genom rätt kläder, det är därför jag så hemskt gärna shoppar med andra för att se vad jag kan tillföra i deras garderob, om man nu kan det. Dock att någon följer med då jag verkligen shoppar, det tar jag inte speciellt seriöst om jag inte vet att personen ifråga kommer tala om för mig; Nej, Anna, det finns inte en chans att du någonsin kommer kunna ha den där på dig. Är du en sådan människa att du har modet nog att tala om för mig att det jag väljer är fel och att jag inte kan kläder alls?


Behöver någon gissa, vem som är tillbaka? I'm gonna Shop til' I drop!

xo xo
Ciao!

No comments: