Saturday, January 17, 2009

It's loud and tasteless and I've heard it before, You shout it while you're dancing on the whole dance floor, Oh bop, fashion!

Ett tag i mina tonår gick det helt och hållet ut på att klä sig som alla andra. Vet ni, jag kommer aldrig klä mig som alla andra nu. Att inte ha en egen integritet eller något speciellt förhållande till det jag tar på mig känns omöjligt om inte annat oacceptabelt. Jag är inte en person som kommer sätta på mig ett plagg bara för att det är "inne". Jag skapar mina egna trender, därav kommer jag aldrig ha på mig just den där klänningen, när alla andra har det. Det finns nog antagligen några undantag, men sånt är livet.


Visst, det jag vill jobba med handlar om det som är inne just nu, det hemska med modevärlden då är att ingenting är någonsin på riktigt inne, utan det som människor som verkligen är insatta inser är att, ja de släpper kollektionerna ett halvår i förväg och redan i januari ska vi handla in vår höst/vintergarderob, det är för mig inte något konstigt. När det kommer en större efterfrågan, så behöver man producera snabbare och se till att alla får de där godbitarna som de känner i behov av. Nåväl, när nu ingenting egentligen är inne, hur kan det finnas trender? Det behövs trender för att människor ska köpa, vissa är ytterst trendkänsliga och följer allt som kommer, så kallade modeslavar (de får aldrig till det snyggt heller). Andra plockar bara ut det bästa ur kollektioner och gör det till sina egna trender, trender kommer alltid finnas men när du släpper en kollektion med dess trender ett halvår i förväg, är det då en trend när det väl blir den säsongen?

- Yen Tran

xo xo
Ciao!

No comments: