Friday, January 16, 2009

You look cheap! Maybe I want to look cheap!

Är det ett "Haha" jag ska trycka fram eller ett "Hm"? Jag läste i en blogg, som jag hamnade vid när jag letade efter bilder, där det specifika ämnet handlade om att man lika lite får kopiera musik, som man får kopiera kläder. Då kom jag att tänka på detta, ofta ser vi i fönstret, ska vi säga, Jane Norman, en klänning som bannemig är väldigt lik den Hervé Léger precis har designat och visat upp på catwalken, men det finns några fel, dels är den inte i det tyget den riktiga designern har gjort den i, den har bara samma färg och samma design, utom en liten del, den har förändrats någonstans. Det är inte en exakt kopia av Légers plagg, bara en väldigt väldigt snarlik sådan, så pass nära att det faktiskt skulle se ut att du äger en Hervé Léger klänning, som kostar mellan 6 000 - 25 000:- men denna klänning kommer från Jane Norman och kostar runt 299:- , så vi kommer ner till det här är det värt att ha en kopia av en klänning man vet att andra ser är en kopia? Speciellt när det kommer till Léger... På dessa två är det otroligt tydligt, men denna klänning är enormt svår att kopiera också...


Originalet, ser ni?


Kopian, ni ser va?

Vad är rätt egentligen? Ska man få kopiera plagg utan att känna skam över det och samtidigt säga att vi bryr oss inte om designerna som faktiskt tänkt ut detta... Precis som när det kommer till musik, ska vi få ladda hem och lyssna på musik utan att ge någon royalty till personen som skapat det? Jag står på ett sätt kluven och på ett annat inte ett dugg. Jag tycker bannemig att om man ska ha ett designerplagg så ska det komma från designerns kollektion och inte från en av de stora konfektionstryckerierna, som bara gjort en kopia (Bortse från designer-samarbeterna med H&M). Är det okej att stjäla en annan människas verk? Människor, vi pratar om något som en människa skapat, något som den kastat ner en bit av sig själv i. Jag skulle nog aldrig tycka om att man kopierade mina kläder rakt av, att få inspiration - helt annan femma. Kopiera rakt av - nej. Och när människor kopierar musik, samplar i vanliga ord, då får personen som gjort det ursprungliga royalties, men det är en fråga om pengar och var går egentligen gränsen? När blir det någonsin okej att rent av bara kopiera en annan människas verk? Är det en falsk eller en äkta, kan du se skillnad?



xo xo
Ciao!

No comments: