Thursday, May 15, 2008

When we judge, do we judge ourselfes too?

Varför dömer vi människor mer än vad vi borde egentligen? Vi är inte så mycket bättre själva, när vi tänker efter. Vad ger oss då rätten att döma en människa, utan att riktiga fakta i handen och även om vi har fakta i handen, kommer vi att använda den rätt eller kommer vi hålla undan den riktiga sanningen? Det som faktiskt förundrar mig är att jag sägs ha dubbelmoral, jag säger en sak, gör en annan. Det finns för mycket människor som gör så, utan att tänka efter. De säger en sak, men gör en helt annan, varför ska de döma ut mig? Jag kan mycket väl förstå att man dömer en människa, jag dömer mig själv hela tiden, jag behöver inte en människa som påminner mig om mina brister, jag vet dem redan. Och ja jag ältar vissa saker mer än andra, varför gör jag det då, varför stannar vi hos en person även om den personen beter sig som skit? Jo, för att vi hoppas, vi kanske är naiva, men när det kommer till kärlek, är vi inte blinda?

Vad händer egentligen när vi dömt dessa människor, blir de annorlunda i våra ögon, eller har vi redan en bild av hur vi vill att de ska vara och därav är de så. Det finns inte en människa i denna värld, som inte har en brist, eller gör fel ibland, varför ska då promt människor se fel i vissa saker och i andra inte. Jo, jag tror de beror på hur vi blivit uppfostrade, jag har en känsla att det har med saken att göra. Att vissa saker ser vi som självklara, andra ser vi inte alls lika klara som vi borde. Detta gäller då inte allt, men är det inte relativt vad som är rätt och fel. Det som är fel i mina ögon är inte fel i dina, det kanske är tvärtom att det du tycker inte alls är det jag tycker. Människor har alltid rätt att ha en egen åsikt, men när man säger något, borde man inte tänka på konsekvenserna av det man säger? Man ska tänka innan man talar, vilket ytterst få människor verkar göra. Nog om det.

Jag fick reda på en sak om en såkallad bloggare som är ganska så känd, namnet är Blondinbella och jag kan inte känna något annat än sorg inför denna lilla flicka. Hon vet inte bättre. Och alla ni som gillar henne, tänk efter ett tag, vad säger hon egentligen i sin blogg? Hon har till och med skapat en blogg för människor som hatar henne, så hon kan tjäna ännu mer pengar, vad gör det henne till egentligen? Att hon tycker att det är okej att klanka ner på henne, utan att hon bryr sig, där har vi ett tecken på att inte ha någon självinsikt, utan mer bara "Jag är bäst, snyggast och den mest underbara människan", vilket jag inte tycker att hon verkar vara. Hon talar nedlåtande mot människor som är överviktiga, de som inte tycker som hon gör och liknande. Tyvärr bruden, mig köper du inte. Jag tycker bara så synd om henne, att hon inte förstår... Och nej det handlar inte om avundsjuka, utan mer om att bruden är så pass korkad att jag inte vet vad...

Nu väntar jag spänt på säsongsavslutningen av Gossip Girl, ska bli sjukt spännande att se vad som händer. Man kan inte låta bli. Precis som jag längtar tills Sex and The City har premiär i sommar, can't wait anymore!

xo xo
Ciao!

No comments: